»

Psy

piesZabierając maluszka do nowego domu pamiętajmy, że z tą chwilą zmienia się całe jego życie. Szczeniaczek może tęsknić za swoim rodzeństwem i dawnym otoczeniem. Zwierzątko przeżywa stres adaptacyjny i może być bardziej podatne na choroby. Dlatego też obserwujmy swojego pupila. Szczeniaczek powinien być aktywny i mieć apetyt. Jeśli jest cały czas smutny, nie chce jeść i pić, to skontaktujmy się z lekarzem weterynarii. Proszę szczególnie uważać na wymioty i biegunkę.

Odrobaczanie

U szczeniąt wykonuje się kilka odrobaczeń, zwykle co 1-1,5 miesiąca aż do szóstego miesiąca życia (pierwsze odrobaczenie już po ukończeniu czwartego tygodnia życia). Związane jest to z cyklem życiowym pasożytów wewnętrznych i wrażliwością młodego organizmu.

Szczepienia profilaktyczne:

Pierwsze szczepienie szczeniąt wykonuje się w szóstym tygodniu życia, każde następne co trzy do czterech tygodnii

Szczenięta szczepi się trzykrotnie na choroby zakaźne i na koniec przeciwko wściekliźnie. Taka kilkukrotna immunizacja związana jest niepełną dojrzałością układu immunologicznego szczenięcia.

Pamiętać także należy o profilaktyce przeciwpchelnej i antykleszczowej. Pchły są żywicielami pośrednimi pasożytów wewnętrznych, a kleszcze wywołują choroby między innymi boreliozę.

W trakcie wizyt kontrolnych (szczepień) lekarz weterynarii będzie rozmawiał z Państwem o żywieniu pupila i postępach w jego rozwoju. Każdorazowe badanie kliniczne pacjenta pozwoli uchwycić ewentualne problemy zdrowotne (wady rozwojowe np. wnętrostwo).

Pies dorosły

Jeśli naszego pieska nie trapią żadne problemy zdrowotne, pamiętajmy o odrobaczaniu go i corocznych szczepieniach ochronnych. Dla psów które szczególnie dużo biegają po lasach warto pomyśleć o szczepieniu na boreliozę.

W okresie wiosenno – jesiennym wskazana jest profilaktyka przeciwpchelna i antykleszczowa. Kleszcze często przenoszą niebezpieczne dla życia choroby: borelioze, babeszjozę i erlichiozę

Jeżeli jesteś posiadaczem suczki, to po osiągnięciu przez nią dojrzałości, można zastanowić się nad zabiegiem sterylizacji.

Pies senior

Jesień życia dla naszych pupili nadchodzi w różnym wieku. Zwykle dla ras dużych jes to to wiek 6-7 lat, średnich 8-9, a małych około 10 roku życia. W tym okresie możemy zaobserwować u nich spadek aktywności ogólnej. Zwierzęta zwykle cierpią w milczeniu, a wszelkich niedyspozycji nie można zrzucać tylko na karb wieku. Warto pacjenta geriatrycznego przebadać. Często badania profilaktyczne starszych pacjentów pozwalają nam wcześniej wykrywać choroby i skutecznie je leczyć. Rodzaj badań dobierany jest indywidualnie i uzależniony jest od zaobserwowanych przez Państwa dolegliwości pieska, bądź zmian stwierdzonych przez lekarza w trakcie badania klinicznego.

O autorze

Aleksandra Wrzesińska

Absolwentka Wydziału Medycyny Weterynaryjnej w Lublinie. Po skończeniu studiów w 2003 roku pracowała w Klinice Weterynaryjnej dr Grzegorza Wąsiatycza w Poznaniu. Później przez wiele lat w Centrum Zdrowia Małych Zwierząt w Poznaniu.